De vele voordelen van bloggen

‘Ik zie het nut niet van bloggen’ of ‘ik heb geen tijd om een online dagboek bij te houden’ óf ‘ik schrijf zelf wel een artikeltje eens in de zoveel tijd’, zijn veelgehoorde kreten. Hoogste tijd om af te rekenen met deze standpunten en de vele voordelen van bloggen te benoemen.

De vele voordelen van bloggen

Sta je binnenkort ook graag in dit rijtje? Plan dan snel een kennismaking in!

De voordelen van bloggen

Een blog is een online platform waarop regelmatig artikelen worden gepubliceerd over diverse onderwerpen. Een soort online dagboek. Regelmatig bloggen biedt enorm veel voordelen. Hierbij een opsomming van de meest belangrijke:

Het delen van kennis

Door te bloggen kun je jouw kennis en expertise delen met je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je gezien wordt als specialist of expert op een bepaald gebied.

Contentmarketing

Blogs vormen een effectieve vorm van contentmarketing. Door waardevolle en relevante inhoud te produceren, kun je je doelgroep aantrekken, betrekken en behouden.

Zichtbaarheid en bereik vergroten

Door regelmatig blogartikelen te plaatsen, kun je de zichtbaarheid van jezelf, je merk of je bedrijf vergroten. Dit leidt tot een groter bereik en publiek. Helemaal als je het ook nog verspreid over de verschillende sociale media.

SEO-voordelen

Zoekmachines waarderen regelmatig bijgewerkte en relevante inhoud. Door te bloggen en gebruik te maken van o.a. zoekwoorden en linkbuilding kun je je positie in zoekresultaten verbeteren. Hierdoor ben je beter vindbaar in Google en andere bekende zoekmachines.

Netwerken

Het bijhouden van een online dagboek biedt kansen om te netwerken met anderen in jouw vakgebied. Het kan leiden tot samenwerkingen, gastbijdragen en andere waardevolle verbindingen.

Zelfuiting

Voor individuele bloggers kan het schrijven van blogs een vorm zijn om jezelf te uiten. Je kunt je gedachten, ervaringen en meningen met anderen delen.

Naast de hierboven genoemde voordelen kan bloggen ook zorgen voor:

  • Persoonlijke en professionele groei
  • Een bron van inkomsten (advertenties, affiliate marketing etc.)
  • Feedback en interactie
  • Persoonlijke branding

Kracht van de herhaling

Het regelmatig schrijven van een blogartikel heeft wel degelijk waarde voor je website en je bedrijf. Met een duidelijke nadruk op regelmatig. Met eens een artikeltje in de zoveel tijd zul je weinig teweegbrengen. De kracht zit hem in de herhaling. Jouw volgers of potentiële klanten moeten bekend raken met jouw product of dienst. Daar is veel tijd, energie en herhaling voor nodig.

SEO-Tools

Een veelgehoord argument om niet te bloggen is dat de resultaten ervan moeilijk meetbaar zouden zijn. Natuurlijk kan er geen gegarandeerde omzet of winst beloofd worden, maar bij welke investering kan dat wel? Tegenwoordig kunnen veel resultaten gemeten worden met behulp van programma’s als Google Analytics, Google Search Console, SE Ranking en Semrush. Hieronder een aantal resultaten die te meten zijn:

  • Zoekwoordpositie
  • Concurrentie analyse
  • Backlinks-analyse
  • Website Audit
  • Rapportages van je SEO-prestaties

Tijdgebrek

Misschien wel de belangrijkste reden voor bedrijven of ZZP’ers om niet (actief) te bloggen is het gebrek aan tijd. Of beter gezegd: een zogenaamd gebrek aan tijd. Het bijhouden van een online dagboek wordt vaak niet als prioriteit gezien, terwijl het voor zoveel doeleinden het een perfect medium is.De inhoud van de artikelen kun je ook weer perfect gebruiken voor een aantal social media-posts. Zo hoef je niet iedere keer opnieuw op zoek te gaan naar nieuwe input en bespaar je daar weer veel tijd op.

Bas Campbell
Freelance copywriter & SEO expert

Doe de Quickscan

Met onze Quickscan wijzen we je op de kansen en uitdagingen voor jouw bedrijf op het gebied van SEO. Vrijblijvend de Quickscan aanvragen? Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Direct een samenwerking starten met ons? Plan dan gelijk een kennismaking in.

Bedankt! We reageren binnen 48 uur 📬
Oops! Something went wrong while submitting the form.